Tuesday 7 November 2017

Moving Gjennomsnitt Regneark Tes


Denne delen ser på gjennomsnitt. Det er tre hovedtyper av gjennomsnitt: gjennomsnittlig - Den gjennomsnittlige er hva folk flest mener når de sier gjennomsnittlig. Den er funnet ved å legge opp alle tallene du må finne gjennomsnittet av, og dividere med antall tall. Så gjennomsnittet av 3, 5, 7, 3 og 5 er 235 4,6. modus - Modus er tallet i et sett med tall som forekommer mest. Så den modale verdien på 5, 6, 3, 4, 5, 2, 5 og 3 er 5, fordi det er mer 5s enn noe annet nummer. Median - Medianen til en gruppe tall er tallet i midten, når tallene er i størrelsesorden. For eksempel, hvis settet med tall er 4, 1, 6, 2, 6, 7, 8, er medianen 6 Denne videoen viser deg hvordan du beregner middel, median og modus Når du får data som er gruppert, du kan ikke finne ut det gjennomsnittlige fordi du ikke vet hva verdiene er nøyaktig (du vet bare at de er mellom bestemte verdier). Vi beregner imidlertid et estimat av gjennomsnittet med formelen: fx f. hvor f er frekvensen og x er midtpunktet til gruppen (betyr summen av). Utarbeide et estimat for gjennomsnittlig høyde når høyden på 23 personer er gitt i de to første kolonnene i denne tabellen: I dette eksemplet grupperes dataene. Du kunne ikke finne den gjennomsnittlige vanlige måten (ved å legge opp tallene og dividere med antall tall) fordi du ikke vet hva verdiene er. Du vet at tre personer har høyder mellom 121 og 130 cm, for eksempel, men du vet ikke hva høydene er akkurat. Så vi estimerer gjennomsnittet, ved hjelp av fx f. En god måte å sette på svaret ditt er å legge to kolonner til bordet, som jeg har. Midtpunkt betyr midtpunktet for hver av gruppene. Så den første oppføringen er midten av gruppen 101-120 110.5. Nå, fx (legg opp alle verdiene i siste kolonne) 3316.5 f 23 Så et estimat av gjennomsnittet er 3316.523 144cm (3s. f.) Denne korte videoen viser deg hvordan du finner middel, modus og median fra en frekvens tabell for både diskrete og grupperte data. Et glidende gjennomsnitt brukes til å sammenligne et sett med figurer over tid. For eksempel, anta at du har målt et barns vekt over en åtteårsperiode og har følgende tall (i kg): 32, 33, 35, 38, 43, 53, 63, 65. informasjon. Vi kan imidlertid ta gjennomsnittet av hver 3-årig periode. Dette er de treårige glidende gjennomsnittene. Den første er: (32 33 35) 3 33.3 Den andre er: (33 35 38) 3 35.3 Den tredje er: (35 38 43) 3 38,7, og så videre (det er 3 flere). For å beregne 4 års glidende gjennomsnitt, gjør du 4 år av gangen i stedet, og så videre. Modusen er tallet i et sett med tall som forekommer mest. Så den modale verdien på 5, 6, 3, 4, 5, 2, 5 og 3 er 5, fordi det er mer 5s enn noe annet nummer. Utvalget er det største antallet i et sett minus det minste nummeret. Så rekkevidden 5, 7, 9 og 14 er (14 - 5) 9. Området gir deg en ide om hvordan spredning av dataene er. Medianverdien Medianen til en gruppe tall er tallet i midten, når tallene er i størrelsesorden. For eksempel, hvis settet med tall er 4, 1, 6, 2, 6, 7, 8, er medianen 6: 1, 2, 4, 6. 6, 7, 8 (6 er middelverdien når tallene er i rekkefølge) Hvis du har n tall i en gruppe, er medianen verdien (n 1) 2 th. For eksempel er det 7 tall i eksemplet ovenfor, så erstatt n for 7 og medianen er den (7 1) 2. verdien 4. verdi. Den fjerde verdien er 6.Seasonality amp Sykliske tidsserier Sesonglighet er begrepet for data som har en periodikk på ett år. Det betyr at det endrer seg over en periode på ett år, og gjentar seg i en viss grad. Høyde og nedturer kan endres, men den generelle formen på grafen er tilsvarende år etter år. På samme måte gjentas en syklisk tidsserie seg selv. Dette er imidlertid et mer generelt begrep. Perioden kan være sekunder (som et hjerteslag) eller tusenvis av år (som å komme og gå i istiden). Trender - Moving Average En trend er en forenkling av kaotisk tidsrelatert data for å vise den underliggende bevegelsen av verdier. En Flytende Gjennomsnitt er bare gjennomsnittet av påfølgende data blokker. På denne måten blir fluktuasjoner i en kurve stryket ut. Antall databiter i en blokk kalles antall poeng. 3 deler av data i en blokk er et trepunkts glidende gjennomsnitt 10 stykker data i en blokk er et 10 punkts glidende gjennomsnitt. etc. Det er viktig å huske at startpunktet for hver blokk forløper med ett nummer hver gang. Eksempel - Beregn firepunkts glidende gjennomsnitt for følgende resultater: 1 3 8 4 5 7 3 8 2 13 NB Plotting av bevegelige gjennomsnittspoeng - Det bevegelige gjennomsnittet for hver datablokk skal tegnes midt i hver nummerblokk. Det er, Det første glidende gjennomsnittet skal tegnes mellom 2. og 3.. leser langs x-aksen. Det andre glidende gjennomsnittet skal tegnes mellom 5. og 6. lesing, og så videre. Alle nedlastinger er dekket av en Creative Commons License. Disse er gratis å laste ned og dele med andre dersom kreditt vises. Filene kan ikke endres på noen måte. Under ingen omstendigheter er innhold til bruk for kommersiell gevinst. copycopyright gcsemathstutor 2015 - Alle rettigheter reservert Søster SitesMoving Averages Videoer for å hjelpe GCSE Maths studenter lære om bevegelige gjennomsnitt. Hva er et glidende gjennomsnitt? Et glidende gjennomsnitt er gjennomsnittet over et bestemt gitt intervall. Det angitte intervallet endres over tid. Flytte gjennomsnitt gir oss mulighet til å se trendlinjer og sesongvariasjoner. Flytende gjennomsnitt, trendlinje og sesongvariasjon En GCSE-statistikk hjelper videoen til å gå gjennom hovedideene for å beregne bevegelige gjennomsnitt for tidsseriedata og hvordan man deretter plotte og tegne en trendlinje for å beregne den gjennomsnittlige sesongvariasjonen for å forutsi fremtidige verdier. GCSE-modul 1 Emne 09 Del 1 Flytende gjennomsnitt GCSE-modul 1 Emne 09 Del 2 Eksamenspørsmål om bevegelige gjennomsnittsverdier Roter til landskapsskjermformat på en mobiltelefon eller liten nettbrett for å bruke Mathway-widgeten, en gratis matematisk problemløser som svarer på spørsmålene dine med trinn - for-trinns forklaringer. Du kan bruke gratis Mathway kalkulatoren og problemløseren under for å trene Algebra eller andre matematiske emner. Prøv de givne eksemplene, eller skriv inn ditt eget problem og sjekk svaret ditt med trinnvise forklaringer. TES Topp 10 ressurser: Gjennomsnitt og spredning Følgende ressurssamlinger er samlet av TES Maths Panel. De kan lastes ned gratis ved å registrere seg på TES nettsted. Alle har deres favoritteksempel på hvordan gjennomsnitt ikke egentlig forteller deg hva du vil vite eller hvordan de er upassende for enkelte situasjoner. En dyp forståelse av gjennomsnitt og spredning er viktig og blir viktigere gitt den stadig økende mengden data. Vår utfordring er å lage statistikk og spesielt gjennomsnitt og spredning spennende og gjeldende for unge. Denne topp 10 listen hjelper deg med å finne spennende ressurser for å inspirere fremtidige statistikere. Dette er en strålende ressurs for å matche frekvensbord med deres modus, gjennomsnitt og rekkevidde. Jeg liker forslaget om å skrive påstander som sammenligner de tre datasettene ved hjelp av gjennomsnittlig utbredelse. Dette kan enkelt utvides ved å se på median, IQR, tegningstabeller fra dataene, komme opp med forskjellige sett med data med f. eks. lavere gjennomsnitt, men høyere spredning, etc8230 En av mine favoritt Standard Unit Box aktiviteter Studenter kan jobbe i lag for å kartlegge kort med bardiagrammer til deres respektive bord med gjennomsnittlig spredning. Jeg liker det faktum at informasjon mangler og elevene må fylle hullene. En fin måte å fullføre denne aktiviteten på er å diskutere deres strekdiagram (er) til tabell G. Det finnes forskjellige riktige svar. Dette gir en flott mulighet til å få studentene til å begrunnelse og matematisk rettferdiggjøre sitt svar. Denne aktiviteten er også en fin måte å starte diskusjoner for å knytte formen på en distribusjon med gjennomsnitt og spredning. Dette er en flott tenkning ferdigheter 8216sorter det out8217 aktivitet ideell for revisjon. Den inneholder eksamensspørsmål med svar på alle jumbled opp. 8211 elever må sette prosesser i riktig rekkefølge og fullføre spørsmålene. Elevene kan tilbakekalle metoden ved å organisere trinnene først en flott måte å unngå hovedsakelig lærerledede aktiviteter og i stedet oppfordrer gruppediskusjoner. Dette er en flott aktivitet for å vise statistikk som brukes i kontekst. Studentene kunne i et første trinn bruke dataene (også gitt som regneark) til å utarbeide gjennomsnitt 8211 de kunne til og med bruke IKT for denne biten og deretter konsentrere seg om sammenligning av datasettene. Denne aktiviteten inkluderer ytterligere gode forslagspotensialer som lager boksplott og histogrammer og analyserer dem. Aldersgruppe: 11-16 Format: ppt (brukes på individuelle datamaskiner) Et animert eventyrspill hvor elevene svarer gjennomsnittlige spørsmål for å kunne utvikle seg gjennom et hjemsøkt hus. Forfatteren gir gode forslag til hvordan du bruker spillet, f. eks. elevene skal vise full oppgave av hvert spørsmål i sin bok. Spillet slutter når de får to feil på dette stadiet kan du jobbe gjennom spørsmålene med elevene individuelt eller til og med bytte bøker og få elevene til å se feil av sine jevnaldrende. En kort aktivitet der elevene må tolke informasjon (i form av ledetråder) og bruke sin kunnskap om gjennomsnitt for å løse puslespillet. Dette kan gjøre en morsom startplenaraktivitet 8230 eller til og med inspirere elevene til å lage sitt eget puslespill. Et snev av konkurranseevne er noen ganger en fin måte å få studentene på. Dette kortspillet (som spilles i par) er en fin måte å få studentene til å øve på. Som antydet, kan den bli utvidet til en all-class aktivitet på slutten for å finne gjennomsnittene fra en frekvenskort. Jeg liker dette regnearket fordi det er kort og skarpt og bruker et kjent konsept (5-stjernes gjennomgangssystemet) som vil gjelde for mange studenter. Dette kan være spesielt nyttig når du diskuterer misoppfatninger (for eksempel 82168230 i dette 5-stjernesystemet, noen endte opp med et gjennomsnitt på 7 stjerner8217). Dette regnearket kan enkelt utvides for å finne de andre gjennomsnittene, spre, tegne diagrammer fra dataene etc. Stort regneark som krever at elevene oppgir tall for å gi en gitt gjennomsnitt, modus, median og rekkevidde. Det skaper en flott mulighet til å diskutere problemløsning ferdigheter og åpner dørene for mange rike spørsmål. Kan brukes som startbilde for å sette opp dem for en lignende oppgave eller som mini-plenum i mellom for å sjekke elevens forståelse. En Tarsia Jigsaw-aktivitet på å finne gjennomsnitt og rekkevidde er en god ressurs for å sikre mye praksis og fremme positivt gruppearbeid og samarbeidslæring. Denne tarsiaen (som alle andre tarsia) kan enkelt endres ved å gjøre justeringer som å fjerne svar eller gjøre bevisst feil. Jeg har også alltid en stabel med tomme trekanter for å forlenge aktiviteten, f. eks. denne tarsia går opp til gjennomsnitt på 30 spør elevene å komme opp med datasett for å finne et gjennomsnitt på 31, 328230 Relaterte innlegg:

No comments:

Post a Comment